Passend onderwijs
Passend onderwijs
Waar is de school goed in en op welke onderdelen is de school in ontwikkeling? Over welke deskundigen beschikt de school? Welke ondersteuningsoverleggen vinden op school plaats? Op deze vragen geeft het SOP antwoord. In het SOP, het School Ondersteuningsprofiel, staat beschreven welke ondersteuning een school te bieden heeft en welke ondersteuning ouders dus van elke school kunnen verwachten. Via de onderstaande knop kunt u het School Ondersteuningsprofiel van de Borgloschool downloaden.
School Ondersteuningsprofiel Neem contact op
Wat is het SOP?
In het schooljaar 2020-2021 is een nieuw School Ondersteuningsprofiel (SOP) van de Borgloschool opgesteld. In samenwerking met het samenwerkingsverband Sine Limite. Het SOP is uitgewerkt in een poster voor school en een uitgave voor ouders welke ook op www.scholenopdekaart.nl te vinden is.In dit profiel staat omschreven hoe we de leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden. In algemene zin kan worden gesteld dat op de Borgloschool passend onderwijs wordt geboden aan leerlingen binnen het reguliere basisonderwijs. De populatie op de Borgloschool bestaat uit een gemêleerd publiek. Daarbij stemmen wij onze aanpak af op de onderwijsbehoeften van de leerling en houden wij in onze pedagogische en didactische aanpak o.a. rekening met de volgende leerlingen:
- VVE leerlingen
- Leerlingen met een eigen leerlijn of ontwikkelingsperspectief
- Leerlingen met een arrangement (voorheen rugzak) vanuit het samenwerkingsverband
- Hoogbegaafde leerlingen
- Dyslectische leerlingen
Op de Borgloschool worden verschillende materialen en methodes ingezet om deze groep leerlingen extra te ondersteunen. Hierbij valt te denken aan LOGO 3000 (VVE), de Pluskast (leerling die meer uitdaging nodig hebben), RekenXL (extra uitdaging op rekenen), Spellingsprint (extra ondersteuning op spelling), Denken over taal (extra uitdaging op taal) en ondersteunende computerprogramma's. Daarnaast is er een onderwijsassistent en zijn er leerkrachtondersteuners aanwezig die worden ingezet voor de ondersteuning aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Onze IB'er is de coördinator van de leerlingenzorg. Zij zorgt er met de leerkrachten, ondersteuners en de directie voor dat de leerlingen op de Borgloschool een passend aanbod krijgen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van de Borgloschool is voortdurend in ontwikkeling en schoolt zich binnen de schoolplanontwikkeling. Volgend schooljaar rondt de rekencoördinator haar scholing af. Ook wordt er een collega opgeleid tot coördinator in de nieuw gekozen SEL-methode en wordt de taal-leescoördinator geschoold tot Blink-coördinator. Daarnaast zetten we in op teambrede scholing. Zie voor meer informatie hierover het onderdeel: missie & visie. Op deze manier houden wij onze kennis op peil om onze leerlingen, ook met een extra ondersteuningsbehoefte, nog beter te kunnen begeleiden. De IB'er, coördinatoren en directeur kijken daarnaast welke kennis nodig is om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften goed te blijven ondersteunen. Dit betekent bijvoorbeeld dat er eind schooljaar 22-23 extra literatuur is aangeschaft om leerlingen met een trauma op school beter te kunnen ondersteunen.Binnen het KindCentrum bekijken wij doorlopend welke samenwerkingen wij nog intensiever kunnen verkennen. Wij gebruiken daarbij de mogelijkheden binnen het KindCentrum, om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte passend te kunnen begeleiden. Hiervoor maken wij gebruik van de experimenteerregeling van OC&W. Onze ambitie is om ook binnen het KindCentrum nog nadrukkelijker te kijken hoe wij de expertise binnen het KindCentrum nog beter kunnen inzetten in het belang van onze leerlingen.