Onze identiteit
Op welke manier geven wij invulling aan onze identiteit?
De Borgloschool is een openbare basisschool. Dat wil zeggen: de school is voor iedereen toegankelijk, ongeacht godsdienst of levensovertuiging. Dat betekent ook dat ons onderwijs niet is opgebouwd rondom één bepaalde godsdienst of levensovertuiging. We besteden als het ware aandacht aan alles, maar niets in het bijzonder. We leren onze leerlingen dat verschillen mogen bestaan en dat we ongeacht deze verschillen met elkaar samenleven in onze samenleving.In Nederland zijn zo'n 6600 basisscholen en hoewel deze scholen allemaal vanuit hetzelfde kader werken, verschillen deze scholen op onderdelen van elkaar. In werkwijze, in sfeer, in populatie en in resultaten. Op de Borgloschool onderscheiden wij ons op de volgende punten:
Stevige basis
Op de Borgloschool vinden wij het van belang dat onze leerlingen het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben en de basisschool met een stevige basis verlaten. Die basis is breder dan alleen een cognitieve basis (zoals rekenen, taal en lezen). Je ontwikkelt je op school ook als persoon (sociaal-emotionele ontwikkeling) en als wereldburger (burgerschap). Om onze leerlingen een stevige basis mee te kunnen geven, zetten wij onder andere in op een bewezen effectief instructiemodel EDI voor onze kernvakken en besteden we aandacht aan Sociaal Emotioneel Leren en burgerschap.Wetenschap en techniek
Ook besteden we op de Borgloschool structureel aandacht aan wetenschap en techniek. Al vanaf de kleutergroepen maken de leerlingen kennis met concepten binnen het domein techniek en leren zij creatief en oplossingsgericht denken. Wij vinden het daarbij belangrijk dat onze leerlingen zelf op onderzoek uitgaan. In een techniekcircuit, waarin groepen per toerbeurt in circuitvorm aan techniekopdrachten werken, komen onze leerlingen in aanraking met de verschillende thema's binnen de techniek.Veilige sociale basis
Om tot ontwikkeling te kunnen komen is een veilige sociale basis van cruciaal belang. De leerlingen op de Borgloschool moeten zich veilig voelen op school om te kunnen werken aan hun stevige basis. Wij zetten hier op in door onderwijs in Sociaal Emotioneel Leren te verzorgen en preventief in te zetten met behulp van de methode Kwink.Academische opleidingsschool
De Borgloschool is een academische opleidingsschool. Wij doen (praktijkgericht) onderzoek naar mogelijkheden om ons onderwijs zo passend mogelijk in te richten. We nemen daarvoor deel aan een kenniskring waarin we, samen met lectoren van Saxion, onderzoeksvragen formuleren en onderzoek uitvoeren. De collega's die onderzoek doen worden daarbij ondersteund door collega's die zitting nemen in en leerteam. Op de Borgloschool werken ook studenten die een eigen onderzoek uitvoeren en aansluiten bij een leerteam gericht op de schoolonderzoeken. Zo bereiden wij toekomstige leerkrachten voor op het doen van onderzoek en leiden wij hen op tot volwaardige, kritische collega's.Schoolplan en ontwikkeling van Joep
De ontwikkeling die wij voor onze school beogen is zoals eerder aangegeven opgebouwd rondom onze fictieve leerling Joep en beschreven in het schoolplan. Het komende schooljaar werkt het team van de Borgloschool verder aan de actieplanthema's veiligheid, inzicht in eigen leerproces, boeiend onderwijs en zicht op ontwikkeling & resultaten. Bij het onderdeel 'prioriteiten' kunt u meer lezen over de speerpunten per actieplan.De medewerkers op de Borgloschool blijven zich zelf ook voortdurend ontwikkelen. Zo wordt er teambreed ingezet op scholing passend bij het schoolplan van de school. Het komende schooljaar wordt er teamscholing ingezet op ons actieplan veiligheid (implementatie nieuwe methode Sociaal Emotioneel Leren), boeiend onderwijs (scholing nieuwe zaakvakmethode) en inzicht in eigen leerproces (scholingsmomenten rondom een nieuw volgsysteem). Daarnaast volgen onze collega's individuele scholing zoals een opleiding tot Blink coördinator, een opleiding tot rekencoördinator of een cursus gericht op de ontwikkeling van het jonge kind. Gedurende het jaar zijn er vastgestelde momenten waarop er in teamverband teamleren plaatsvindt, tijdens de zogeheten werksessies. Deze werksessies worden aangegrepen om planmatig te werken aan de schoolontwikkeling waarbij het schoolplan en de ontwikkeling van Joep de basis vormen.